Hakukoneoptimointi Drupal verkkopalvelualustalla

Drupal alustan hakukoneoptimointi

Informatiiviset verkkosivut eivät ole minkään arvoisia, jos kukaan ei niitä löydä. Verkkosivujen löydettävyyteen voi kuitenkin helposti vaikuttaa.

Paras tapa hankkia lukijoita on optimoida sivut niin että ihmisten lisäksi myös hakukoneet ymmärtävät ne.

Drupal on loistava verkkopalvelualusta, mutta Drupal ei kuitenkaan tee hakukoneoptimointia pulestasi – onneksi drupalin hakukoneoptimointiin on saatavilla useita hyödyllisiä lisäosia.

Tämän oppaan avulla opit miten hakukoneoptimoit Drupal sivustosi.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Google hakukoneoptimointi

Termi hakukoneoptimointi ymmärretään usein väärin ja joskus jopa kuvitellaan sen olevan jonkinlaista keplottelua.

Mistään keplottelusta ei kuitenkaan ole kysymys, vaan hakukoneoptimoinnin perimmäinen tarkoitus on saada hakukoneet (useimmiten Google) ymmärtämään verkkosivun sisältö paremmin.

Painopistettä ei kuitenkaan tule laittaa siihen, että Google ymmärtäisi verkkosivun tarkoituksen, vaan painopiste tulisi olla siinä, että verkkosivu vastaa Googlehaun tehneen aikeisiin ja tarjoaa parhaan mahdollisen vastauksen.

Myös asiat kuten helppokäyttöiset verkkosivut saattavat nostaa sivustoa Googlen hakutuloksissa.

Hakukoneoptimoinnista löytyy erittäin kattava hakukoneoptimointi opas Tommiaaltonen.fi blogista, jonka avulla hakukoneoptimointia on helppo opetella.

Drupal sivuston hakukoneoptimointi

Saadaksesi kaiken irti Drupal verkkosivusta, kannattaa sivustolle asentaa muutama hakukoneoptimointia helpottava lisäosa. Tässä osiossa listaan muutaman lisäosan, joka tulisi löytyä jokaiselta Drupal sivustolta.

Real-time SEO for Drupal

Myös Yoastina tunnettu Real-time SEO for Drupal on yksi parhaista kokonaisvaltaisista hakukoneoptimointi lisäosista Drupal verkkosivustolle.

Tämän lisäosan avulla optimoit sivustolle esimerkiksi ”Tittle” -tagit, mutta ei siinä vielä kaikki.

Mikä parasta, tämä lisäosa tulkitsee kirjoittamiasi artikkeleita ja antaa vinkkejä paremman, hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamiseksi.

Vaikka tämä onkin ”kokonaisvaltainen SEO lisäosa” ei se tarkoita sitä, että se tekisi kaiken työn puolestasi. Kyseessä on kuitenkin aivan loistava apuväline.

Pathauto

PathAuto ei varsinaisesti ole hakukoneoptimointi lisäosa, mutta siinä erittäin hyödyllinen. Tämän lisäosan avulla pystyt helposti räätälöimään sivuston ja sen artikkeleiden url osoitteita.

Esimerkiksi osoitteesi ilman tätä lisäosaa saattaa olla Drupalin antama oletus esimerkki.fi/node/10. Tämä lisäosa kuitenkin auttaa muokkaamaan osoiterivillä näkyvää osoitetta, niin että artikkelin osoite voi olla esimerkiksi esimerkki.fi/artikkelit/hakukoneoptimointi.

Google Analytics

Drupalin Google Analytics plugin auttaa ymmärtämään paremmin sitä, miten kävijät liikkuvat sivustollasi ja näin pystyt tuottamaan entistä parempaa sisältöä ja optimoimaan sivuston käytettävyyttä.

Tämä on kevyt lisäosa jonka avulla integroit Googlen analytics palvelun helposti verkkosivuillesi.

Viimeiset vinkit hakukoneoptimointiin

vinkit

Kuten varmasti ymmärrät, hakukoneoptimointi ei hoidu pelkästään sillä, että asennat sivustollesi jonkun lisäosan ja odotat tuloksia.

Tässä kaksi ylimääräistä vinkkiä, joiden avulla onnistut hakukoneoptimointi tavoitteissasi.

Kirjoita sellaista sisältöä jota haetaan

Yleinen virhe on se, että kirjoitetaan sisältöä ja hakukoneoptimoidaan se niille hakusanoille joita kukaan ei oikeasti edes hae.

Netistä kuitenkin löytyy toinen toistaan parempia työkaluja, joiden avulla pysty analysoimana ja etsimään sisällöllesi sopivia avainsanoja, joiden mukaan voit sitten lähteä hakukoneoptimointia suorittamaan

Oman suosikkityökaluni tähän hommaan on ehdottomasti Ahrefs saitin Keyword generator, joka tarjoaa runsaasti dataa myös suomessa haetuista avainsanoista.

Keskity olennaisiin avainsanoihin

Yksi yleisimpiä virheitä on keskittyä avainsanoihin, jotka tuovat kyllä kävijöitä verkkosivuille, mutta eivät sellaisia kävijöitä, jotka esimerkiksi ostaisivat jotain esimerkiksi verkkokaupasta.

Etsiessäsi sopivia avainsanoja, pyri miettimään hakujen ”aikeita”, onko Googlaaja ostamassa jotain vai vain potkimassa renkaita?

Esimerkiksi jos myyt kirjanpito ohjelmistoa, avainsana ”Ilmainen kirjanpito-ohjelma” saatta tuoda kyllä verkkosivuillesi kävijöitä, mutta kuinka moni niistä haluaa ostaa tuotteesi? varmaan harva, koska hakija hakee erityisesti ilmaista kirjanpitosovellusta, eikä maksullista.